Археоложката Ан Сайфърс и антропологът Енрике Виламар са извършили изследвания на митохондриална ДНК, които да докажат или отхвърлят африканска визуализация
Колосалните олмекски глави са скулптури от големи базалтови камъни в Сиера де лос Тукстлас, в мексиканския щат Веракрус. Те изобразяват мъже с пълни бузи и устни, плоски носове и раздалечени очи. Тези им характеристики провокират спекулации в продължение на повече от 150 години, че те представят негроидни хора. С други думи, в предколумбова Америка африканци и автохтонната раса са живеели заедно. В този смисъл олмекските глави не изобразяват африкански, а мезоамерикански черти. Твърдението, направено от археоложката Ан Сайфърс, от Института за антропологични изследвания (IIA), е подкрепено и от нови научни изследвания.
През 1869 г., когато за съществуването на олмекската култура все още не се знаеше, Хосе Мария Мелгар и Серано (José María Melgar y Serrano) открива първата скулптура – главата на Hueyapan. Мелгар предполага, че характеристиките на скулптурите съответстват на хора от Етиопия, т.е. на хора от негро-австролоидната раса.
Сайфърс обаче смята, че нещата са по-прозаични. Скулптурите са разположени в троновете на владетелите на олмеките. Създателите им са искали, за да постигнат внушение за величие, главите да са несъразмерно големи, спрямо троновете, вследствие на което лицата им са се деформирали. Нито една глава не представя изпъкнали орнаменти, всичко е компактно, изобразено монументално, като призмата. Това обяснява защо главите са плоски отзад. А характеристиките? Наподобяват африканци ли?
Археолозите никога не са откривали африкански артефакти при разкопки в Олмек, което априори изключва произхода на обектите на африканския континент. През 1994 г. в Сан Лоренцо Теночтитлан, Веракрус, Сайфърс открива последната от 17-те глави. От сегашните митохондриални ДНК тестове, Сайфърс установява мезоамериканската идентичност на тази цивилизация.
Антропологът Енрике Виламар Бесерил изследва проби от две погребения: едното, в Лома дел Сапоте (от 1200 г. пр. Н. Е.); и другото, в Сан Лоренцо (от 1000 г. пр. Н. Е.). „Взехме костни проби от ребро от тези две погребения и направихме митохондриална ДНК тест, за да установим родословната линия, която майката придава на дадено лице“, казва Виламар за Gaceta UNAM.
Митохондриалната ДНК позволява да се идентифицира хаплогрупата. „Получихме хаплогрупата от двете проби и установихме, че те принадлежат към хаплогрупа А, една от най-разпространените сред местното население на Америка“, казва Виламар.
Това означава че скулптурите изобразяват мезоамериканци, но… Може би изобразяват пришълци на кораби от далечни земи? Ако е така, защо ги поставят на троновете? Енигмата продължава.